2010. szeptember 2., csütörtök

Svájc: Jungfrau Region (1. - 3. nap), SzG3

Ha tetszett, vagy hasznos volt a bejegyzés, kérlek jelöld meg a g+1-et (alul található)! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)
Ez itt egy hirdetés: professzionális angol és német nyelv oktatás Budapesten!
Klímaszerelés Budapesten és környékén


További svájci beszámolók:
- Bern
Jungfrau Region (4. - 6. nap)
Ami a beszámolókból kimaradt (2010)

Feleségemmel szeretünk magas hegyekben túrázni, és 2010 nyarán Európa egyik legszebb túra terepére tudtunk eljutni, ez a Jungfrau Region (mindenhol igyekszem az eredeti névvel jelölni a helyet, mert így könnyebben beazonosítható lesz a hely). Először megfelelő szállást kellett keresni, ezt a hostels.com-on tettük meg. Interlaken mellett Mattenben (Matten bei Interlaken) laktunk a Gasthof Hirschenben. Azóta több szállásfoglaló honlapon körülnéztem és tényleg nem tudtunk volna olcsóbb és jobb helyet találni ennél (100 CHF/nap), már korunknál fogva is elvártuk, hogy saját fürdőszoba (WC-vel) legyen, meg az árban a reggeli is benne foglaltasson. Ez itt így volt, ilyen jó svédasztalos reggelit még nem ettünk sehol (csak a kenyér - zsemle választék kb. 20 féle volt).


- a lila jel a térképen:           a Gasthof Hirschen
- a kék jel a térképen:         az Ostbahnhof (Keleti pályaudvar) helye Interlakenben
- a zöld jel a térképen:         a Harderbahn alsó végállomása Interlakenben

                                                  Gasthof Hirschen - Matten bei Interlaken
                                              Gasthof Hirschen - bejárat - Matten bei Interlaken (Éva)
                                    Gasthof Hirschen - a kenyérválaszték - Matten bei Interlaken

Miután a szállást elfoglaltuk, meg kellett keresni azt a helyet, ahol a Jungfraubahnenpass-t (a későbbiekben a rövidség kedvéért csak Jungfraupassnak fogom hívni) lehet venni. Az interneten kapott tájékoztatás szerint ezt a Jungfraujochra menő fogaskerekű vasút alsó állomásainál lehetett volna megvenni, de feltételeztem,  hogy ezt valahol Interlakenben is meg tudom tenni. Szerencsére ez így is volt, az egyik szálloda földszintjén működő turista információs irodában meg tudtam venni. Ára 200 CHF/fő/6 folyamatos nap. Ez első látásra sok, de ismerve a helyi árakat, kb. 2 nap alatt le lehet utazni az árát, utána viszont szabad a pálya, tényleg csak a képzelet szab határt a túrázási lehetőségeknek.

                                              Interlaken - Lindner Grand Hotel Beau Rivage
Interlaken - Hotel Royal St. Georges
Interlaken a reggeli eső után

A Jungfraupass az alábbiakra jó:
- a kék-sárga vonat Interlakenből vagy Grindelwaldba, vagy Lauterbrunnenbe (figyelem, a vonatot szétkapcsolják Zweilütschinenben, ezért még Interlakenben meg kell nézni, hogy melyik részére szállunk fel a szerelvényre - az eleje megy Lauterbrunnenbe, a hátulja pedig Grindelwaldba, 7-7 vagon).
- a zöld-sárga fogaskerekű vasútak Grindelwaldból, ill Lauterbrunnenből Kleine Scheideggre.
- a piros fogaskerekű vasút Kleine Scheideggről  a Jungfraujochra (figyelem, a Pass csak az Eigergletscher-ig jó, innentől 50 %-os! kedvezménnyel kiegészítő jegyet kell venni a végállomásig).
- az összes Grindelwald-i postabusz.
- a Grindelwald-First kötélpálya.
- a Grindelwald - Männlichen kis kabinos kötélpálya (GGM)
- a Grindelwald - Pfingstegg-i nagykabinos kötélpálya.
- a Wengen - Männlichen nagykabinos kötélpálya (LWM)
- a Lauterbrunnen - Mürrenbahn nagykabinos kötélpálya.
- a Schynigeplattebahn
- a Mürrenbahn.
- a Harderbahn
(remélem nem hagytam ki semmit a felsorolásból)

néhány példa a fenti felsorolásból

Az egész megtakarításba persze még azt is bele kell számítani, hogy 6 napig nem használjuk a kocsit (ez napi 50-60 km lenne) + a parkolási díj, amit nem kell elkölteni.

1. nap:

Az első, amikor használtuk a Jungfraupasst, rögtön Interlakenből felmentünk a Harder Kulmra. Ide egy sikló megy fel, a Harder Kulmról gyönyörű kilátás nyílik a Thuni, a Brienzi tavakra, magára Interlakenre és a Jungfau csoportra. Főleg e miatt szoktak ide feljönni, hogy ebben a látványban gyönyörködhessenek.

Interlaken - Harder Bahn
Interlaken - Harder Bahn
Interlaken - Harder Kulm

A Harder Kulmról lejőve átsétáltunk az Interlaken-i Keleti Pályaudvarra (Ostbahnhof) és felszálltunk a kék-sárga vonatra, annak is arra a részére, amelyik Lauterbrunnenbe megy. 


Az Interlaken-i kék-sárga vonat
(mellette a Schynigeplattebahn vágánya látható)
Ilyen a vonatok belseje


- a lila jel a térképen:                a Trümmelbachfälle 
- a kék jel a térképen:              a Lauterbrunnenből induló kötélpálya alsó állomása
- a zöld jel a térképen:              Mürren

Ezzel elmentünk a Lauterbrunnen-i végállomásig. Itt először a Trümmelbach vízeséseket látogattuk meg. Oda postabusszal lehet eljutni (vagy gyalog), ez a busz kivételesen nincs benne a Jungfraupass rendszerben! A vízesések jellemzője, hogy szinte egy barlangrendszerben dübörögnek le (ha van is hasadék a mennyezeten, nem látszik). A fogadóépülettől egy rövid sétán lehet elérni a bejáratot. Itt egy rövid úton siklóval viszik fel a látogatókat. Ez kb. a vízesésrendszer felső harmadáig megy fel, innen gyalog kell tovább menni. A látvány fantasztikus, a vízesések 1-2 m-re dübörögnek le mellettünk, a megvilágítás is fantasztikus. Lefelé menet meg lehet még nézni a többi vízesést is, ezek már "hagyományosak", egy szurdokban zubognak lefelé.

a Trümmelbachfälle fogadóépülete
 a Trümmelbachfälle szerkezeti felépítése
a Trümmelbachfälle alagútban futó siklójának szerkezeti képe
(a feljebb lévő képen pontok jelzik a nyomvonalát)
Trümmelbachfälle
Trümmelbachfälle
Trümmelbachfälle

Trümmelbachfälle

A vízeséseket otthagyva (elég nehezen ment), a Lauterbrunnen-i fővölgyön keresztül visszasétáltunk Lauterbrunnen-be. Erről a völgyről azt kell tudni, hogy a legklasszikusabb svájci völgyek közé tartozik (a legtöbbet fényképezett), szépsége lenyűgöző. Itt található a híres Staubbachfall is. A séta alatt vízeséseket láttunk jobb és baloldalon egyaránt, a sziklafalak függőlegesen szakadtak le, tényleg csodálatos látvány.

Lauterberunneni fővölgy a Staubbachfall-al
Lauterberunneni fővölgy, a Staubbachfall
Lauterberunneni fővölgy fő sétaútja

Visszaérve Lauterbrunnenbe tovább a Lauterbrunnen - Mürrenbahn nagy kabinos kötélpályával mentünk. Ez a Mürrenbahn végállomásához visz fel, innen lehet továbbmenni Mürrenbe.

A Lauterbrunnen - Mürrenbahn nagykabinos kötélpálya (a kék jel)
Mürrenbahn

A Mürrenbahnnak összesen csak három állomása van. A Mürren-i napteraszon megy végig, végállomása értelemszerűen Mürren. Ez egy klimatikus üdülő (télen síterep), ahová a turisták csak így (kötélpálya - vasút) juthatnak fel, gyakorlatilag autóforgalom nincs (azért úgy láttam, hogy a helyiek azért csak feljönnek autóval). E miatt a levegő még a szokásosnál is tisztább. A faluból a kilátás fantasztikus a Jungfrau csoportra és a Lauterbrunneni fővölgyre.

Mürren (Éva)
kilátás Mürrenből a Jungfrau csoport felé (Én)

A Schilthornbahn-nal azok szoktak tovább menni, akik a Schilthorn-ra szeretnének feljutni. Ez egy kultikus hely, itt forgatták a James Bond sorozatból az Őfelsége titkosszolgálatában című filmet, George Lazenby-vel. Nem Jungfraupass-os, így nem mentünk fel (elég brutális ára van, főleg ha már a Lauterbrunneni fővölgyből ezzel a felvonóval megy fel valaki. Ha mégis felkívánkozik ide valaki és van Jungfraupass-a, célszerű Mürrenig feljönni azzal, 2 szakasz árát, valamit a buszjegyet megspórolhatja!). 

Mürrennél is felszállhatunk a Schilthorbahnra
a Mürrenbahn mürreni végállomása

Ez után a Mürrenbahn, kötélpálya, vasút útvonalon visszamentünk Mattenbe, a Gasthof Hirschenbe.

Mürrenbahn közbenső megállója - vissza a kötélpálya felé

2. nap:

Miután az Alpokban egyik percről a másikra változik az időjárás, minden reggel kilestünk az ablakon, hogy milyen az idő, mert a Jungfraujoch-hoz (TOP OF EUROPE) csak teljesen tiszta időben szabad felmenni. Itt lehet a legmagasabbra jutni amatőr turista módszerekkel (konkrétan fogaskerekűvel). Miután egy szem felhő sem volt, ezért úgy határoztunk, hogy ma megyünk fel a Jungfraujochra.

Szokás szerint először kisétáltunk a Keleti Pályaudvarhoz (Ostbahnhof).

Interlaken - Ostbahnhof
a  kék-sárga vonat Wilderswil állomáson

Mi a Lauterbrunnen-i ágba mentünk, ennek az az oka (Jungfraupassal mindegy lett volna), hogy ez a szebbik völgy és csodálatos panoráma tárul elénk, miközben a zöld-sárga fogaskerekűvel kapaszkodunk Kleine Scheidegg felé.


- a zöld jel a térképen:         a fogaskerekű alsó végállomása (Lauterbrunnen)
- a kék jel a térképen:          Kleine Scheidegg
- a sárga jel a térképen:       Jungfraujoch (Top of Europe)

Például ilyen panoráma (a fogaskerekűből)
A Lauterbrunnen - Kleine Scheidegg között közlekedő
fogaskerekű vasút

Kb. 50 perc múlva megérkezünk Kleine Scheideggre. Ez egy csomópont 2000 m magasságban, mert ide jön fel a Grindelwald-i fogaskerekű is, innen indul a piros vonat a Jungfraujochra, és rengeteg turistaút csatlakozik be ide (később még visszatérünk ide Mi is). Az állomáson az embertömegen kívül barátságos kecskék is tartózkodnak.

Kleine Scheidegg
Legkésőbb itt meg kell venni az 50 %-os kiegészítő jegyet a Jungfraupasshoz, mert csak a piros vonat Eigergletscher megállójáig jó. E megálló után megy be a hegybe a vonat és kb. 7 km hosszan ott halad, mielőtt eléri a szintén  a hegyben kialakított végállomást.

A Kleine Scheidegg -  Jungfraujoch között közlekedő
fogaskerekű vasút bemegy az alagútba

Az alagútban két helyen megáll (az Eigernordwand és az Eismeer megállókban), ekkor elengedi a hegy felől jövő vonatokat, e közben az üvegezett kilátóból nagyszerű kilátás tárul elénk. Csak felfelé menet lehet nézegetni, lefelé elhaladunk az álló vonatok mellett.

Eigernordwand megálló

Ha felértünk, akkor kezdődhet a csoda. Aki egy kicsit gyengének érzi magát a magasság miatt, az üljön le egy picit és pihenjen, utána valószínűleg már nem lesz problémája. Fantasztikus, hogy a svájciak mit építettek itt ki 3500 m magasan: vasúti végállomás, alagútrendszer, büfék, vendéglők, kiszolgáló helyiségek, tiszta WC-k, jégpalota, csillagvizsgáló, kilátó terasz, stb. Nem véletlenül hirdetik magukat így: TOP OF EUROPE, tényleg az, több szempontból is.

Jungfraujoch

Mi először a Jégpalotába mentünk (Eispalast), ez egy gleccserjégbe vágott folyosórendszer (jól lehet látni a gleccser jegének szerkezetét), ahol különböző jégszobrok is találhatók.

Eispalast

A Jégpalota után kimentünk a Plateau-ra. Ez a vasútállomásról induló alagútrendszer egyik végcélja. Innen pazar kilátás nyílik a környező hegyekre, ill az Aletschgletscher-re. Nagyon fontos: senki se induljon ide jó minőségű, bevizsgált napszemüveg nélkül, 10 perc után már nem fog gyakorlatilag látni semmit, akár a szeme is tönkremehet a nagy UV sugárzás és a fény erőssége miatt (gondoljunk bele, 3500 m-el kevesebb levegő szűri a sugárzást, ráadásul a legsűrűbb rétegből jöttünk fel ide)! Ugyancsak fontos, hogy legalább 20-as faktorú fényvédő naptejjel kenjük be magunkat, lehetőleg még a Kleine Scheidegg állomáson.

Az Aletschgletscher a Jungfraujoch felől

Visszatérve az alagútrendszerbe, eljutottunk a Sphynx-re menő liftig. Ez a lift több, mint 100-el magasabbra visz bennünket, itt érjük el a legmagasabb pontot, ahová itt fel lehet jutni: 3571 M!

 
A Sphynx-re menő lift alsó állomása - Jungfraujoch
A Sphynx
A Sphynx kilátóterasza - Jungfraujoch (Én)
Kilátás a Sphynx kilátó teraszáról
Jungfraujoch
Jungfraujoch

Jungfraujoch - itt lehet felmenni a kötélpályához

A kilátó teraszról visszatérve az alagútrendszer másik oldalán is ki lehet jönni a hágóra, itt kissé hosszabb túrára is van lehetőség, el lehet kirándulni egy kis menedékházig. Ezen az oldalon számtalan pénzköltési lehetőség nyílik: kötélpálya, gumibelsőn történő lecsúszás, stb., elég horror áron, viszont kulturált kialakítással. Ha végeztünk az egész hágó bebarangolásával, vissza kell indulni. Ezzel kapcsolatban egy-két jó tanács. Kleine Scheidegg felől kb. du. 2-ig hoznak fel látogatókat, ez után már csak üres kocsik jönnek fel, az itt lévő tömeget nem lehet tovább növelni, le is kell hozni Őket. Ezért már du. 3 felé el kezd a nép lefelé szivárogni. Nem szabad megvárni az utolsó vonatokat, azok már nagyon zsúfoltak és abba is bele kell gondolni, hogy Interlakenig még legalább 2,5 - 3 óra az út vissza! Arra is figyelni kell, hogy itt van 1. és 2. osztály is a vonaton, mindenki arra szálljon, amire a jegye jó (az 1. osztály csak abban különbözik, hogy az ülés jobban párnázott, semmivel nincs több hely benne az ülések között).

Kleine Scheidegg, Restaurant Eigernordwand
Kleine Scheidegg és Grindelwald között közlekedő
fogaskerekű vasút
Kleine Scheidegg és Grindelwald között közlekedő
fogaskerekű vasút
Kleine Scheidegg és Grindelwald között közlekedő
fogaskerekű vasút

Mi most a Grindelwald irányába menő fogaskerekűvel mentünk le Kleine Scheideggről, pusztán csak a változatosság kedvéért (ezt főleg a Jungfraupass-osoknak ajánlom, mivel így nincs többletköltség). Itt is van egy kis csapda, ugyanis a vasút először nem Grindelwaldba fut be, az előtte lévő állomásról (Grindelwald/Grund) úgy tűnik, hogy az a végállomás (elérkezik egy vágányvéghez), de kiderült, hogy itt csak azok szállnak le, akik az itteni parkolóba (Grindelwaldban kevés hely van), vagy a Männlichenbahn-hoz mennek. Mi is leszálltunk, mire kiderült, hogy a vonat tovább megy, addigra el is ment. Tulajdonképpen egy Y tolatást végez, az egyik ágon bejön, a másikon meg megy tovább. Így itt vesztettünk fél órát, de hát ez van. Grindelwaldnál már nincs nagy probléma, közvetlenül az Interlaken-i vonat vágánya mellé áll be.

Grindelwald - a vasútálomás
Grindelwald - a vasútállomás, video 1.
(beérkezik az Interlaken-i vonat)
Grindelwald - a vasútállomás, video 2.
(beérkezik a Kleine Scheidegg-i fogaskerekű vasút)

Innen már csak a kék-sárga vonattal vonattal kellett visszamenni Interlakenbe. 

Egy nagyon jól sikerült nap emlékével tértünk nyugovóra este (erre a napra más programot nem szabad szervezni, a túra egész napot igényel, és mentálisan és fizikálisan is erősen igénybe veszi az embert a sok látnivaló, a nagy magasságkülönbség, az erős fények, stb. Visszaérkezés után legjobb egy azonnali jó zuhanyozás és a hátralévő időt csak egy kis ejtőzéssel szabad tölteni, esetleg egy könnyű esti sétával, így másnap újult erővel mehetünk Jungfraupassolni).

3. nap:

Ezen a napon (miután a legfontosabbat - Jungfraujoch - TOP OF EUROPE-t - tegnap megnéztük), végre azt csinálhattuk, ami miatt többek között ide jöttünk: túrázni indultunk. Elsőnek a First - Grosse Scheidegg útvonalat néztük ki magunknak (a mindenhol beszerezhető térképek alapján több, mint 70 túraútvonal található a Jungfrau Regionban, Mi most természetesen csak rövidebb túrákat tettünk, mivel az idő szorított minket a sok látnivaló miatt). Szokás szerint irány az Interlaken-i Ostbahnhof, onnan vonattal Grindelwaldig. Itt meg kellett keresni a First kötélpálya alsó állomását (ez 3 buszállomásra van a pályaudvartól, ha éppen indul a busz, esetleg érdemes ezzel menni, időt takaríthatunk meg, erre is érvényes a Jungfraupass).


- a kék jel a térképen:             a Grindelwald-First kötélpálya alsó állomása
- a zöld jel a térképen:             First
- a lila jel a térképen:               Grosse Scheidegg
- a korall színű jel a térképen: a Schynige Platte Bahn alsó állomása
- fehér színű jel a térképen:     a Schynige Platte


Grindelwald - First kötélpálya
Grindelwald-First kötélpálya - video 1.
 Grindelwald - First kötélpálya, video 2.

Ez egy igen hosszú kötélpálya, menet közben többször is irányt vált. Az első irányváltásnál nincs megálló, de a következő helyeken már igen. Így három helyen is ki (ill. be) lehet szállni a kötélpálya kabinjaiból (-ba). Ilyenkor egy konvejor rendszer szállítja a kabinokat elválasztva a kötélpálya szakaszoktól, és egy automata kinyitja az ajtót. A három megálló: Bort, Schreckfeld, First (ez a végállomás). Úgy látszik, hogy tényleg túl hosszú a pálya, így négy részre tagolták, minden szakaszt külön gépház hajt meg. Utazás közben ezt nem nagyon lehet érezni, aki a tetejéig megy, annak nem kell átszállnia egyszer sem. Mi először felmentünk a Fisrt-ig, itt körülnéztünk majd visszamentünk a Schreckfeld-ig, mert onnan indult az az út, amit kiszemeltünk magunknak.

Schreckfeld - Grosse Scheidegg közötti
túra útvonal

Az út végig közel vízszintesen halad, igazából a körítés miatt szenzációs ez az út, mivel folyamatosan láttuk a Jungfrau csoportot, így fantasztikus panorámával kirándultunk 2200 m magasan. Az út mellett mindenhol tehenek kolompoltak (nem csoda, hogy jó tejet adnak, mivel alpesi réten legelnek, zömmel gyógynövényeket, ill. forrás, patak vizet isznak).

Alpesi rét
A Jungfrau csoport látképe a túrista útról
Alpesi rét

Miután elértük végcélunkat - Grosse Scheidegg - elég sokat kellett várni a buszra. Ezért itt hátizsákból megebédeltünk, és figyeltük, hogy a barátságos tehenek, hogyan riogatják a vendéglő vendégeit (pedig nem csináltak semmit, csak odamentek és szaglásztak egy kicsit, de ettől többen megriadtak és menekülőre fogták a dolgot). A kioszk személyzete hiába hessegette el őket, gyakorlatilag azonnal visszajöttek "barátkozni". Azután befutott a busz is, festése alapján nem nagyon tűnt postabusznak, de később a sűrűn használt kürtje alapján azonnal felismertük azokat a hangjuk alapján. Javasoljuk, hogy ezt az utat fordítva tegyétek meg, mivel a busz ritkán jár ide, viszont a kötélpálya folyamatosan működik, így könnyebb lejönni.

érkezik a postabusz
a postabusz Grosse Scheidegg-en

A busszal szerencsésen lementünk Grindelwaldba, a busz-végállomás közvetlenül a vasúti pályaudvar mellett van, nem kell sokat gyalogolni odáig.

Grindelwald

Felszálltunk a kék-sárga vonatra és elmentünk a  Wilderswill állomásig. Itt csatlakozik a vonathoz a Schynige Platte Bahn. Ez egy nagyon meredek pálya, gyakorlatilag felszerpentinezik saját maga fölé, kb. 2000 m magasra. Kis, rövid szerelvények mennek fel (1 mozdony, két vagon), de ezekből 3 megy egyszerre és három is jön lefelé, ezek a szokásos kitérőknél kerülik ki egymást. Néha olyan szűk a hely, hogy a szerelvények csak néhány cm-re mennek el egymás mellett, de hát van rutinjuk benne.

Schynige Platte Bahn az egyik kitérőben
Schynige Platte Bahn egy másik kitérőben kitérőben
Schynige Platte Bahn a végállomás előtt

Mi elsősorban az Alpengarten miatt jöttünk fel ide, több mint 600 féle alpesi növény, virág található benne. A bejárása kb. 1 óra és akkor még csak a legfontosabb növényeket láttuk. Igazából itt láttunk először havasi gyopárt többé kevésbé természetes környezetében.

Schynige Platte (Éva)
Schynige Platte - Alpengarten I.
Schynige Platte - Alpengarten II.

Figyelem, amikor valahol ilyen magasan vagyunk fent, mindig figyelni kell arra, hogy mikor megy az utolsó vonat, sikló, fogaskerekű, felvonó lefelé, mert ha ott ragadunk, akkor annyi, lehet ott éjszakázni. Ez azért lényeges, mivel a legtöbb helyről du. 5 és 6 között jön le az utolsó járat, tehát elég korán!

Mi szerencsére időben leérkezünk az utolsó vonattal Wilderswil-be.

Schynige Platte Bahn

Wilderswilben nem vártuk meg a kék-sárga vonatot, mivel innen a Gasthof Hirschen csak 20 percre volt gyalog, így hazasétáltunk a vasútállomásról (ha megvárjuk a vonatot, bemegyünk vele Interlakenbe, majd vissza Mattenbe, ez kb 3/4 óra lett volna).

Nagyon tartalmas nap volt, zuhanyozás, ejtőzés.

A 4. naptól történteket egy külön oldalon írom le, mert szerintem túl hosszú lenne egyben az egész, de ha ide kattintasz, rögtön oda jutsz!

Ha tetszett, vagy hasznos volt a bejegyzés, kérlek jelöld meg a g+1-et (alul található)! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)
Ez itt egy hirdetés: professzionális angol és német nyelv oktatás Budapesten!
Klímaszerelés Budapesten és környékén

5 megjegyzés:

  1. Meg is jött a kedvem ugyanehhez a kiránduláshoz, köszönöm a beszámolót! Nagyon tetszett!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm!
    Nézd meg a 2. részt is (meg a többit), fent oldalt lehet megnyitni azokat a blogarchivumból.
    Üdv, Gábor

    VálaszTörlés
  3. Tettem ezt az utat tavaly júliusban. Ez tényleg elképesztő! Szerettem látni ezt.

    VálaszTörlés
  4. Jelenleg a Jungfrau régióban "Jungfraupass"-os utazással kicsit más a helyzet. Ez már ilyen formában nem létezik. Helyette van a Berner Oberland Regional Pass.
    Ára 4 napra 240 CHF, 6 napra 300 CHF, 8 napra 340 CHF, 10 napra 380 CHF.
    Gyereknek 16 éves korig van a Junior Pass 30 CHF áron. Egy évig minden hová érvényes, a felnőtt féláras helyekre - Jungfraujoch, Schilthorn, stb. is!
    Mindegyiket legegyszerűbben a vasútállomásokon lehet megvásárolni.

    A B.O. Regional Pass szinte minden közlekedési eszközre érvényes a kantonban. Tehát inter city gyorsvonatra is Bern -, Luzern-, Brig-, Montreux (Ez csak Gstaad-ig, onnantól féláras kedvezménnyel.) irányokba. Hajókra a Thuni ás Brienzi tavakon.

    Felvonóknál most a Schilthornra a Lauterbrunneni fővölgy végétől Mürrenig is. Meiringen-ből az Alpen tower-re. És az itt már említett helyekre is természetesen.

    A féláras helyeken most Kleine Scheidegg-től a Jungfraujoch-ra +60 CHF - tehát nem az Eiger gleccsertől -, Mürren-Bird-Schilthorn +50 CHF árakon lehet utazni. Gyereknek a Junior Pass-szal "ingyenesek" ezek is!

    Az ember úton-útfélen havasi gyopárba botlik, a Rothorn-on hegyi vadkecskék szinte testközelben. Tényleg kihagyhatatlan ez a Jungfrau régió!

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm a bejegyzésedet. Ezek szerint megváltoztak a viszonyok ott is. Én és a feleségem szerintem jó időben voltunk ott. Akkor egyébként a Pass tényleg az alagútig volt jó (ha odáig ment az ember, nem kellett pótjegyet venni), viszont a kiegészítő jegyet valóban csak a Kleine Scheideggnél lehetett megvenni.

    VálaszTörlés