2010. szeptember 3., péntek

Svájc: Jungfrau Region (4. - 6. nap), SzG3

Ha tetszett, vagy hasznos volt a bejegyzés, kérlek jelöld meg a g+1-et (alul található)! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)
Ez itt egy hirdetés: professzionális angol és német nyelv oktatás Budapesten!
Klímaszerelés Budapesten és környékén


További svájci beszámolók:
Bern
Jungfrau Region (1. - 3. nap)
- Ami a beszámolókból kimaradt (2010)

Most folytassuk barangolásunkat a Jungfrau Region-ban a 4. naptól.

4. nap


- zöld - zöld jel:                            Wengen - Mannlichen nagykabinos kötélpálya (LWM)
- lila - lila jel:                                Mannlichen - Kleine Scheidegg túraútvonal
- korall - korall jel:                       Kleine Scheidegg - Grindelwald fogaskerkű
- fehér - fehér jel:                         Gletscherschlucht

Ma ismét kirándulni mentünk, szokásos módon a kék-sárga vonattal eljutottunk Lauterbrunnenbe, onnan a zöld-sárga fogaskerekűvel felmentünk Wengenig. Ez szintén egy napteraszos város, a turisták ide is csak így juthatnak fel, e miatt gyakorlatilag nincs forgalom a településen, így a levegő még a szokásosnál is tisztább (ezt igazából nem tudom, hogy hogyan lehetne érezni, itt mindenhol tisztának éreztük a levegőt).

A Lauterbrunnen - Kleine Scheidegg fogaskerekű
vasút Wengen-i állomása
Wengen

Wengenből a Männlichenre a nagy kabinos kötélpályával jutottunk fel. A másik oldalról (Grindelwald) szintén fel lehet jutni a kis kabinos kötélpályával (GGM) a Männlichenre (erre majd később visszatérünk), tehát ez némileg hasonló csomópont, mint a Kleine Scheidegg, innen is sok túra útvonal indul.

A Wengen - Männlichen nagykabinos kötélpálya
alsó állomása (LWM)
A Grindelwald - Männlichen kiskabinos kötélpálya
felső állomása (GGM)

A Männlichenről Mi a Kleine Scheideggre kirándultunk át. Ez az út UNESCO Weg néven UNESCO védnökség alatt áll. Sajnos  a túra egész ideje alatt elég sűrű felhőzet volt, így csak a túrára tudtunk koncentrálni, a Jungfrau csoportot csak néha láttuk.

A Männlichen - Kleine Scheidegg túraútvonal I.

Az út mentén itt is rengeteg virág volt, ezek közül mutatok be egyet:
A Männlichen - Kleine Scheidegg túraútvonal II.
A Männlichen - Kleine Scheidegg túraútvonal III.
A Männlichen - Kleine Scheidegg túraútvonal IV.

A képekből is látható, hogy amint nincs nap, azonnal hűvösre fordul az időjárás (és ne felejtsük el, 2000 m magasan vagyunk). Tehát ilyen kirándulásokra jól fel kell készülni ruházat szempontjából is. Kb. 1 1/2 óra múlva kényelmesen eljutottunk a Kleine Scheideggi állomásra.

Kleine Scheidegg
(Az állomás mögött jól látható a Jungfraujoch felé menő
piros fogaskerekű meredek pályája)

Itt megvártuk a Grindelwald felé menő zöld-sárga fogaskerekűt (kb. fél óránként mennek), addig is jót barátkoztunk a korábban már említett kecskékkel.

A Kleine Scheidegg és Grindelwald között közlekedő
fogaskerekű vasút

Grindelwaldban a vasútállomás mellett lévő buszpályaudvarra mentünk.

Postabuszok Grindelwaldban
a postabuszon

Ezek a postabuszok végre úgy néztek ki, ahogy azt korábban elképzeltem, sárgák, oldalukon a postakürt jelével (megjegyzés: ebben a régióban a postakürt szerű dudálás volt a második leggyakoribb hang a tehenek kolompolása után, mert minden kanyarban dudáltak - márpedig az van elég - mivel teljesen mindegy, hogy felfelé vagy lefelé mennek, mindenképpen nekik van előnyük minden más járművel szemben, az út pedig zömmel egynyomú. A másik postabusszal történő kikerülést úgy oldják meg, hogy egyrészt pontosan ismerik a menetrendet, tehát tudják, hogy hol jár a másik, és ezt még pontosítják CB rádión keresztül, így mindig egy kitérőnél találkoznak). Másrészt egyfolytában dudálnak a kanyarok előtt (de hát itt mindenhol kanyar van). Grindelwaldból a völgy alján található Gletscherschlucht-hoz mentünk le.
A postabusz egy kis hídon áthaladva egy szálloda előtt tett le bennünket. Itt található a szakadék fogadóépülete is. Egy rövid szakaszon függő járdán kell menni, majd kezdődik az igazi szakadék.

a Gletscherschlucht fogadóépülete
van egy szép ásványkiállítás a fogadóépületben
eleinte ilyen függő járdán kell menni
dolgozik a víz a szurdok alján!
Grindelwald - Gletscherschlucht 
Grindelwald - Gletscherschlucht, a nagy vízesések

Innen már egy, a sziklába vájt alagútrendszeren kell tovább menni, feltehetőleg az igen magas falak tetejéről esetleg leeső kövek ellen véd. Ez a szakadékrendszer (nem véletlenül nem használom a szurdok kifejezést, mivel nagyon keskeny szakaszok itt nem voltak) azért tetszett a legjobban a három meglátogatott ilyen jellegű hely közül (Aareschlucht, Trümmelbachfall), mert ennél lehetett érezni azt az őserőt (ami kivájta a szakadékot), amit a többinél nem annyira. 

Grindelwald - Gletscherschlucht 

Függőleges, magas falak, semmi növényzet, a szakadék alján dübörgő folyó, a hordaléktól szürkés-sárgás színnel, teljesen őskori kinézetet kölcsönzött a helynek. a közepetájt egy látványos kettős vízesés zúdult le. Szerencsére elég hosszan kiépítették az alagútrendszer, így jó mélyen be lehetett menni a szakadékba.

Grindelwald - Gletscherschlucht 
Grindelwald - Gletscherschlucht
a Gletscherschluct végénél ilyen szép kilátás
van a Jungfrau csoportra

Az egésznek olyan volt a hatása, hogy az alakító folyamatok ott zajlanak előttünk, nyersen és brutálisan. Nagyon jó volt, hogy megnéztük (az Aareschlucht ehhez képest egy szelíd szurdok volt - ez nem a lebecsülése miatt mondom, mert szép volt - , a Trümmelbachfall pedig már inkább egy végterméknek tűnt, bár valóban igen-igen látványos volt).

A szakadék meglátogatása után visszatértünk Grindelwaldba (figyelem, a postabusszal ugyanabba az irányba kell továbbmenni, mint ahogy jöttünk, mert itt egy kis kört írt le és úgy tért vissza Grindelwaldba, tehet ezen a szakaszon egy irányban közlekedik).

Girndelwaldból a már szokásos kék-sárga vonattal tértünk vissza Interlakenbe.

A Grindelwald - Interlaken között közlekedő
kék-sárga vonat
A Grindelwald - Interlaken között közlekedő
kék-sárga vonat -video

Néhány érdekesség ezekről a vonatokról: tiszták és pontosak (nekünk ez érdekes lehet). Ami viszont tényleg érdekes az az, hogy mind a két szárnyvonalon vannak meredekebb szakaszok is, ezeken átalakul fogaskerekűvé és úgy megy tovább. Ezt onnan lehet észrevenni, hogy a fogaslécbe történő becsatlakozáshoz lelassít és tovább is lassabban megy, majd mikor ennek a résznek vége van, belegyorsít. Mind a két szárnyon 2-2 ilyen szakasz van (de ez jellemző más vonalakra is). Ugyancsak érdekes, hogy a helyi vonatok csak 1000 mm széles nyomtávon működnek, a nálunk szokványos nyomtáv főleg a nemzetközi vonalakon használatos. Így fordulhat elő, hogy Interlakenben a Keleti pályaudvar egy részén a keskeny, egy részén a normál nyomtávú sínek futnak. A keskeny nyomtáv miatt a vagonok is keskenyebbek, így ha véletlenül éppen sokan vannak a vonaton, elég szűkek az ülések. De talán éppen e miatt indítanak 14 vagonos szerelvényeket (7-7 az egyik és másik völgy-irányba), hogy mindenkinek jusson kényelmes hely (ezeknek mindig van egy jó ötletük a turisták kényelméért).

Még egy megjegyzés: az is érdekes, hogy végig egész Svájcban mindenhol találtunk nyilvános  és nagyon tiszta WC-t (ha véletlenül nem, akkor be lehetett menni bármely étterem WC-jébe, nem szóltak érte), valamint közkutak egész sora van kiépítve, ahol  folyamatosan csörgedezik a (szerintem) forrásvíz. Ez vonatkozik a városoktól egészen a magashegyi utakig mindenhova. Így Mi csak 1 - 1 félliteres vizes flakont vittünk minden nap magunkkal, mert tudtuk, hogy pár száz méterenként találunk friss vizet. Így nem kellett több liter vizet cipelni magunkkal (otthonról hoztunk kettő csomag 6 db-os ásványvizet, ennek a felét visszavittük, mert Svájcban egy darabot nem használunk el). Szerintem ezek elég turistabarát megoldások (gondoljunk bele, ha valaki Budapesten akarna WC-re menni, vagy kútvizet inni). Ezzel a témával azért szoktam kiemelten foglalkozni, mert külföldön egy turistának ez szokott az egyik legnagyobb gondja lenni (az itteni helyzetből is látszik, hogy van kulturált megoldás rá). Itt tényleg minden arról szól, hogy a turista hozza pénzt, tiszteljük meg azzal, hogy mindenben kiszolgáljuk (pld. a Jungfraupass is egy nagy segítség az ára ellenére, mert ha ugyanazt az utat akartuk volna megtenni ebben a 6 napban (bérlet nélkül), amiket itt leírtam, akkor ingünk-gatyánk ráment volna). Ezért mindenkinek javaslom, hogy ha valaki Svájcba megy, szánjon rá komoly időt az interneten, hihetetlen mennyiségű kedvezményre lel (magyar szinten elképzelhetetlen kombinációk léteznek, sokszor egy helyen igénybe vett kedvezményes kártyával egy másik helyen szintén további kedvezményeket lehet igénybe venni további beruházás nélkül, tényleg lehetetlen felsorolni ezeket). Példaképpen elmondok egy igen érdekes ajánlatot: ha valaki vállalja, hogy hajnali fél hatkor felmegy a Schynige Platte-ra (gondolom ekkor viszik fel a személyzetet) és ott reggelizik (vagy teázik) a szállodában, akkor sokkal olcsóbban megjárhatja az utat, mint a normál vonattal. És ilyenekből kismillió van.

Ez nap nap is élményekben gazdag volt, jó érzéssel tértünk nyugovóra a Hirschenben.

5. nap


- kék jel:                             Meiringen
- zöld - zöld jel:                  Aareschlucht
- fehér - fehér jel:               a Reichenbachfall


Ezen a napon elhagytuk a Jungfrau Régiót, mivel elég rossz volt az idő és Meiringen környékére látogattunk el. Ez kb 30 km-re esik Interlakentől.
Meiringen és közvetlen környezete több érdekességgel büszkélkedik:
1. az Aareschlucht (az Aare szurdok)
2. a Reichenbachfälle (a Reichenbach vízesés)
3. és maga Meiringen
Vegyük ezeket sorban:
1./ Az Aareschlucht az Aare egy nagyon szép szurdoka. Két bejárata van, be lehet menni mind a két végén. Mi a meiringeni bejárat felől mentünk be. Itt ismét meg kell említenem a svájciak rendkívüli leleményességét, amikor pénzt akarnak kiszedni az ember zsebéből, mert itt is több kedvezményt ajánlottak, ezek közül kettő:
a/ kombijegy, ami érvényes az Aareschlucht-hoz és a Reichenbachfällehoz is (természetesen több CHF megtakarításával, mintha külön venné meg az ember).
b/ valaki bemegy a szurdokba, majd a másik végén kijön és vonattal jön vissza (ez is olcsóbb, mint külön külön).
Meiringen felől érkezve a főútról balra kell lekanyarodni és a kereszteződétől kb 700-800 m a bejárat. Itt a szokásos szép fogadóépületet találjuk (ingyen WC-vel itt is!).

A fogadóépület

Innen kb. 200 m-re kezdődik maga a szurdok, ezen az oldalon a keskenyebb részével, néhol olyan keskeny, hogy szinte el sem lehet képzeni, hogy az a sok víz hogyan fér bele. Sajnos a képek viszonylag sötétek, mivel az idő is nagyon borult és a hely önmagában is sötét volt.

Az Aareschlucht
Az Aareschlucht

Ezt a szűkebb részt elhagyva egy szélesebb, meredek falú völgyben fut a folyó, a sziklára kiépített járdán kell továbbmenni. Nagyon szép látvány.

Az Aareschlucht
Az Aareschlucht
Az Aareschlucht

A szurdok másik végén (ahová most elérkeztünk), de már a fizetős részen kívül, van egy szép függőhíd is.

függőhíd az Aare felett

Mi gyalog mentünk vissza a kiindulópontra, mert így még egyszer meg tudtuk nézni a szurdokot.

2./ a Reichenbachfälle (Sherlock Holmes vízesés):

Meiringen arról nevezetes és kultikus hely, hogy sir Arthur Conan Doyle itt akart megválni főhősétől, Sherlock Holmestől. Holmes a Moriarty professzorral történt összecsapása során elkerült Svájcba, konkrétan ide, és itt történt meg az akkor végsőnek szánt összecsapás. Mivel a professzor vele egyenrangú fél volt, így csak úgy tudta Holmes megölni, hogy magával rántotta a vízesésbe. Akkora volt a felháborodás Angliában, hogy ki kellett "mászatni" Holmest a vízesésből és folytatni a történeteket. A második szakasz olyan sikeres volt, hogy több történet született, mint az elsőben.
Most vissza a vízeséshez:
Ha kombijegyünk van (Mi ezt vettünk), akkor csak meg kell mutatni és már mehetünk is fel a szép piros siklóval a nevezetes vízeséshez (vigyázat, csak 24 személyes, hamar megtelik!).

a Reichenbachfall-Bahn

A sikló közvetlenül a vízesés alá visz fel, itt egy fehér csillag jelöli a nevezetes küzdelem helyét.

A Reichenbachfälle
a Reichenbachfälle
a Reichenbachfälle -video 1.
a Reichenbachfälle -video 2

A vízesés mellett megy el a turista ösvény, ezzel egészen a vízesés fölé lehet feljutni. Ha van valakinek ideje, el lehet menni a Rosenlaui gleccserszurdokhoz, nagyon szép (nekünk nem fért bele).
Visszafelé le lehet menni a siklóval, vagy a szép gyalogösvényeken.

a Reichenbachfall-Bahn

Ha ezekkel megvagyunk, akkor be lehet menni
3./ Meiringen-be.
Svájci viszonylatban nem egy nagy szám, inkább a környékén lévő nevezetes helyek miatt érdekes (Aareschlucht, Reichenbachfälle), valamint a Sherlock Holmes sztori miatt. Holmes emlékét az Angol templom (alatta Holmes emlékmúzeummal), ill. Holmes szobra őrzi.

Sherlock Holmes szobra
Az Angol templom és Holmes emlékmúzeum

Található itt még egyéb Holmes emlék is: Sherlock Holmes szálloda, Conan Doyle tér (itt van az Angol templom). Jól kiaknázzák a sztorit.

Búcsúzóul még elmentünk a Gelmerbahnt megnézni (ide kb. 20 km), amely arról nevezetes, hogy (egy szakaszán) a legmeredekebb sikló, 106 %-os, ami meredekebb, mint 45 fok. Sajnos nagyon rossz volt az idő, így csak megnéztük a vasutat meg átmentünk az út feletti függőhídon, de nem mentünk fel (pedig jó időben csodálatos lehet, fönt egy hatalmas víztározó, amit meg is lehet kerülni, de ez most nem adatott meg).


a Gelmerbahn
a Gelmerbahn
a függőhíd

A szinte sötétszürke, zárt felhőzetet, no meg az időnkét eleredő esőt leszámítva ez a nap is sok látnivalóval szolgált (ha már ilyen messzire eljöttünk, egy kis rossz idő már nehogy elrontsa a kirándulást) és jóleső érzéssel tértünk vissza Interlakenbe.

6. nap


- lila - lila jel:                          Grindelwald - Männlichen kabinos kötélpálya (GGM)
- kék - kék jel:                       Grindelwald - Firt kabinos kötélpálya
- sárga jel:                              Bachalpsee

(a lila - lila és a kék - kék jelek az adott kötélpálya egyes szakaszait jelzik. Megjegyzés: a Firstbahnnál csak a 2 (Bort) és 3. (Schreckfeld) törésnél lehet kiszállni, az elsőnél csak irányváltás történik. A GGM-nél a közbenső állomásnál (Holenstein) ki és be lehet szállni)


Az utolsó napon visszatértünk a Jungfrau Régióba. A mai napra elsőként a Bachalpsee meglátogatását tűztük ki. Ide azért szoktak ellátogatni, mert a tó végében található egy duzzasztógát és szélcsendes időben, amikor a tó vízfelszíne mozdulatlan, az egész Jungfrau csoport ott tükröződik a vízben (így első hallásra elég giccses, de rengeteg képeslapon, csokin és egyéb szuveníren ott található ez a kép, meg különben is, a túra ettől függetlenül is szép).
A szokásos Interlaken, Ostbahnhof - Grindelwald - First útvonalon eljutottunk a First állomásig.

a Grindelwald - First kötélpálya
a "svájci tehén" (egyszer bele kellett tennem valahová, egyébként
is pont erre felé voltak ezek a tehenek)

Ha innen (a felérkezéshez viszonyítva) jobbra mennénk, akkor a már korábban leírt Grosse Scheidegg-hez jutnánk. Mivel ma a Bachalpsee az úti cél, így egyenesen megyünk tovább. Sajnos, míg lent szép volt az idő, itt  lassan elkezdtek gyülekezni a felhők. Ennek ellenére viszonylag sokan jöttek fel azzal a céllal, hogy megnézzék a Bachalpsee-t.

First -Bachalpsee túraútvonal - I.

Útközben van néhány kunyhó, amit például átöltözéshez, pihenéshez jól lehet használni.

First -Bachalpsee túraútvonal - II.

Megérkezve a tóhoz, szinte teljesen beborult. Velünk együtt sokan lefeküdtek a fűre és várták, hogy hátha kitisztul az idő. Szerencsére ezt leszámítva nem volt rossz idő, csak azt az ominózus fotót nem tudtuk elkészíteni. Magát a helyet lefényképeztük, a tó is teljesen nyugodt volt, csak a hegyek tükörképe nem volt ott (szerencsére nem azért jöttünk, hogy fotózzunk, hanem azért, hogy jól érezzük magunkat, így ez a kis bosszúság sem tudta megakadályozni azt, hogy élvezzük a túrát)

az a bizonyos hely, ahol a tükörképnek lennie kellett volna

Így némi várakozás után visszamentünk a First állomásra.

First -Bachalpsee túraútvonal - III.

Innen a kabinos kötélpályával lementünk Grindelwaldba, ahol egy kicsit még sétáltunk is.

Grindelwald

Itt felszálltunk a zöld - sárga fogaskerekű vasútra Kleine Scheidegg felé és mentünk egy megállót (itt van a korábban említett Y alakú elágazás). Itt leszállva a parkolón keresztül el kell jutni a Männlichenbahn alsó állomásához (szintén Jungfraupassos).

a Männlichenbahn alsó állomása (GGM)

Ez szintén kis kabinos felvonó. Jó hosszú, de csak egy közbenső állomása van, ellentétben a First kötélpályával. E miatt az egyes szakaszok igen hosszúak, csak megy - megy - megy. Még szerencse, hogy azért van látnivaló bőven. 

Männlichenbahn (GGM)

Most a végállomásig mentünk, egészen fel a Männlichenre. Korábban már jártunk itt, mivel Wengen felől a másik oldalról ide érkeztünk fel a nagy kabinos felvonóval és gyalog mentünk tovább Kleine Scheidegg felé. Most e miatt csak egy keveset sétáltunk itt, majd visszamentünk a középső állomásra.

a felső végállomás a Männlichenen (GGM)
a Männlichenbahn (GGM)
a középső állomás, Holenstein (GGM)

Itt azért szálltunk ki, mert bár a kötélpályán vissza tudtunk volna menni a parkolóig, de innen is megy egy postabusz Grindelwaldba, amely közvetlenül a vasútállomásra viszi az embereket, így nem kell az egy megállóért ácsorogni és várni a zöld  - sárga fogaskerekű vasutat. A menetrendet pontosan kell ismerni, mert innen napjában csak háromszor megy le a postabusz (a teljes Jungfrau Régió menetrend minden helyen beszerezhető ingyen - fontos kellék!). Igaz, ha valaki lekési az utolsó buszt, akkor a kötélpályán szintén le tud menni még egy darabig. Figyelem, ez a pálya is viszonylag korán zár (2010-ben 17:30-kor ment le az utolsó kabin - ezt láttuk is a buszból, mert a kabinokat folyamatosan leakasztják a kötélpályáról, hogy fedett helyen tárolhassák, utána már csak a csupasz kötélpálya látszódik! Aki ezt lekési, az vagy fönt marad, vagy irgalmatlan nagyot gyalogol Grindelwaldig - szerintem több óra és min. 1000 m szintkülönbség. Az utolsó kabin után tehát üres a kötél, míg a kabin le nem ér az alsó állomásra, majd leáll a pálya!
Itt meg lehetett tapasztalni, hogy mit jelent a postabuszt vezetni. Na ezek a sofőrök értik a szakmájukat. Sokszor nem is lehet előre elképzelni, hogyan fog azon a hajtűkanyaron továbbjutni, miközben mellette fák, villanypóznák állnak, maga az út pedig egynyomú. Mégis megoldotta. Nagyon nem használhatják ki ezt a vonalat, mert lefelé senki nem szállt fel a buszra, csak mi voltunk ketten.
Ez után már nem volt mit tenni, a kék - sárga vonattal visszamentünk Interlakenbe. Zuhanyozás, ejtőzés, este séta a városban. Sajnos a 6 nap gyorsan elmúlt. Viszont mindenkinek ajánlom, hogy ha 6 napig tud maradni ebben a régióban, ne sajnálja a Jungfraupass árát kifizetni, mert így korlátlan utazási lehetőséghez jut, valamint így tud ténylegesen takarékoskodni, mert ha minden utat külön-külön fizet ki, akkor két-háromszorosát fogja fizetni, mint a Pass ára (csak egy példa: ára 200 CHF/fő/ 6 nap. A Jungfraura feljutni Pass nélkül kb 175 CHF, a Pass estében kell venni egy kiegészítő jegyet (egyedül itt), ez 2010-ben kb. 54 CHF. Tehát a Pass-ból már leutaztunk 121 CHF-t. Ha ez után felmegyünk mondjuk a First-re (oda-vissza), már el is ment a maradék 79 CHF. Tehát még mérlegelni sem kell, hogy megéri-e? Megéri!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Ennyit tudtam most írni erről a csodálatos 6 napról.

Ha az első három napra is kíváncsi vagy, akkor ide kell kattintani!

Ha tetszett, vagy hasznos volt a bejegyzés, kérlek jelöld meg a g+1-et (alul található)! Köszönöm!
Vissza a főoldalra (katalógus)
Ez itt egy hirdetés: professzionális angol és német nyelv oktatás Budapesten!
Klímaszerelés Budapesten és környékén

2 megjegyzés:

  1. Bocs, rövidesen folytatom, más irányban volt dolgom, de köszönöm az érdeklődést. Üdv. SzG3

    VálaszTörlés
  2. 1man!
    Elkészült az 5. és a 6. nap is végre!
    Üdv. SzG3

    VálaszTörlés